Nieuwe advertentieregels ingesteld voor de gokindustrie in het VK

Nieuws

2019-09-11

Eddy Cheung

Casino-exploitanten in het Verenigd Koninkrijk zullen nieuwe advertentieregels van kracht worden. Zodra de Ashes tweejaarlijkse vijf-testserie wedstrijd tussen Engeland en Australië, is het schrijven aan de muur - gokadvertenties hadden geen plaats in de sportindustrie.

Nieuwe advertentieregels ingesteld voor de gokindustrie in het VK

De implementatie van de nieuwe regels voor gokadvertenties betekent dat fans die games op tv kijken niet worden gebombardeerd met gokadvertenties. De testreeks was het eerste grote sportevenement dat werd gehouden sinds deze nieuwe regels werden ingevoerd. Bookmakers zullen tijdens live wedstrijden geen reclame maken voor sommige van hun waren.

De kwetsbaren beschermen

De belangrijkste reden waarom de Britse gokindustrie het vorig jaar gepast achtte om de gokwetten bij te werken, was om kwetsbare personen te beschermen. Met bezorgdheid over de effecten van het hebben van live sportuitzendingen vol met gokadvertenties, was er een toenemende behoefte om kinderen en andere kwetsbare personen te beschermen tegen de effecten van onverantwoord gokken.

Een van de waarborgen om verantwoord kansspelen te stimuleren is de aangepaste 'whistle to whistle'-regel. Deze regel verplicht exploitanten van weddenschappen en omroepen om reclame te maken voor hun gokdiensten vanaf vijf minuten voordat een wedstrijd begint tot vijf minuten na de wedstrijd. Het loskoppelen van advertenties voor weddenschappen van sportuitzendingen is essentieel om kwetsbare personen te beschermen.

Uitzonderingen op paardenraces

Advertenties voor voetbalweddenschappen zijn onlangs toegevoegd aan de lijst met gereguleerde evenementen die zijn toegevoegd onder de 'fluitje om te fluiten'-regel. Deze wetten zijn van toepassing op de Engelse Premier League, die pas onlangs van start is gegaan, en andere lagere niveaus. Van alle gokbedrijven wordt verwacht dat ze zich aan dit vrijwillige verbod houden, met uitzondering van paardenraces.

Het opnemen van voetbal of de uitzondering op paardenraces van dit verbod betekent dat sportfans zich geen zorgen hoeven te maken over de blitz van advertenties. Aan de andere kant wordt van race-evenementen verwacht dat ze zich in de gelukkige positie bevinden dat ze de enige sporten zijn die vóór sportevenementen worden geadverteerd.

Mogelijke aanbevelingen

De stap om wetgevende maatregelen te nemen wordt gemaakt met het oog op de verbetering van de samenleving. Sommige mensen zijn echter van mening dat deze stap alleen vruchten zal afwerpen als er andere vormen van reclame bij komen kijken. Advertenties in het stadion en shirtsponsoring zullen bijvoorbeeld aan de ontvangende kant van toekomstige wetgevingen staan.

Het is mogelijk dat sponsordeals voor velden en shirts in de toekomst de toorn voelen van het verbod op gokadvertenties. De hoeveelheid, frequentie, alomtegenwoordigheid en intensiteit van gokadvertenties waren in het verleden een punt van grote bezorgdheid. Met het oog hierop is het slechts een kwestie van tijd voordat er formele waterdichte regels worden opgelegd.

Laatste nieuws

Uruguay komt dichter bij legalisering van online casino's
2022-09-17

Uruguay komt dichter bij legalisering van online casino's

Nieuws