Waar het voor het internettijdperk bijna ondenkbaar was dat minderjarigen of adolescenten actief in aanraking konden komen met het onderwerp gokken, laat staan deelnemen aan spellen in een casino, lijkt de situatie nu precies het tegenovergestelde. Er is eigenlijk bijna geen plek meer waar geen internettoegang of WLAN-ontvangst is. Daarnaast is het gebruik van digitale media voor veel jongeren inmiddels net zo vanzelfsprekend geworden als het strikken van hun veters. Voor veel kinderen en jongeren is internet een soort extra speel- en ontmoetingspunt geworden, en ook veel volwassenen maken gebruik van diverse entertainmentaanbiedingen en platforms zoals online casino's.
Het explosieve hieraan is dat er nauwelijks mechanismen zijn die bijvoorbeeld honderd procent kunnen voorkomen dat jongeren actief worden op platforms die niet geschikt zijn voor hun leeftijd. Het risico hoeft niet per se afkomstig te zijn van een kansspel in een online casino. Wat zelfs veel volwassenen, ouders en leerkrachten niet weten, is dat zelfs online games die zo onschuldig lijken als de populaire voetbalsimulator FIFA potentieel gevaarlijke inhoud bevatten. Het gaat niet om afbeeldingen van geweld of iets dergelijks, maar om de mogelijkheid van in-game aankopen, zogenaamde loot boxes en het gebruik van extra chatrooms binnen de games.
Politici reageerden en besloten in maart 2021 de wet te wijzigen. Jongeren zouden beter beschermd moeten worden en ouders, begeleiders en pedagogisch medewerkers zouden meer voorlichting en begeleiding moeten krijgen. Daarnaast ontstaat er een nieuw wettelijk kader waar ook aanbieders zich aan moeten houden. Als gevolg van de wijziging van de Wet op de Jeugdbescherming zal de bekende informatie over leeftijdsadviezen voor online en videogames, zoals bekend uit de USK (entertainment software zelfcontrole), in de toekomst worden aangevuld met aanvullende informatie. Het is bedoeld om te wijzen op dubbelzinnige gebruiksrisico's, zoals elementen die lijken op gokken. Interessant is dat er op internationaal niveau al een soortgelijk systeem bestaat, opgezet door de IARC (International Age Rating Coalition).
Spelaanbieders en platformexploitanten die hiervan gebruik maken, ontvangen een formulier met vragen die relevant zijn voor de bescherming van minderjarigen, waarmee het leeftijdsadvies wordt ingedeeld. Zodra er een mogelijkheid is om echt geld te winnen of te verliezen in een spel, wordt dit gemarkeerd met de opmerking "Gokken met geld". Aanbieders die dit willen tegengaan om hun games beschikbaar te houden voor jongeren, hebben de mogelijkheid om deze op technisch niveau uit te breiden, zodat ze bijvoorbeeld in-game-aankoopfuncties of chatboxen kunnen aanbieden, evenals vergelijkbare functies afhankelijk van de doelgroep deactiveren.
Het is algemeen bekend dat de kansspelen in een online casino brengen niet alleen verschillende risico's met zich mee voor kinderen of minderjarigen. Zelfs bij volwassenen kunnen de legale machines extreem verslavend zijn. Vooral de laatste jaren is het aanbod van kansspelen fors toegenomen. Halverwege het jaar is het mogelijk om in heel Duitsland legaal een online casino te exploiteren, wat voorheen alleen het geval was in Sleeswijk-Holstein. En voor een online casino in Duitsland bijvoorbeeld zijn er nog geen wettelijke eisen aan een uniforme maximumlimiet voor de spelbedragen die gebruikt mogen worden.
Het dilemma lijkt voorgeprogrammeerd, vooral omdat maar heel weinig providers paniekknoppen hebben waarmee gamers zich in ieder geval tijdelijk kunnen beschermen tegen het ergste. Daarnaast adviseren experts om spelersverboden in alle speelhallen in te voeren, die dan ook voor elk online casino in Duitsland zouden moeten gelden. In dit opzicht is er een dringende behoefte aan actie om te zorgen voor een effectieve bescherming in termen van schadebeperking.